Myndighetsföreskrift upphävd i hänvisning

Om det i en myndighetsföreskrift ställs krav, som hänvisar till en annan föreskrift och den senare upphävs. Är kravet ändå juridiskt bindande, eller vad gäller?

(Exempel SNFS1992:17 11§, hänvisar till numera upphörda SNFS 1992:12)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tog precis en titt på föreskrifterna du menade och har bildat följande mening:

11 § i SNFS 1992:17 kräver att utrustning ska hanteras enligt SNFS 1992:12 med föreskrifterna om bilavgaskontroll (A-40 bestämmelserna) ELLER tillverkarens anvisningar.

Men som du sade så har SNFS 1992:12 blivit upphävd enligt förordningen NFS 2007:9, och i SNFS 1992:12 var A40-bestämmelserna som hänvisas till av 11 § SNFS 1992:17 bifogade. Eftersom förordningar har en större rättskraft än föreskrifter så är alltså SNFS 1992:12 upphävd, och den delen av 11 § som hänvisar dit gäller alltså inte.

Men, då A40-bestämmelserna var bifogade i SNFS 1992:12 är frågan alltså om den delen av 11 § som kräver att mätinstrumenten hanteras och kalibreras enligt A40-bestämmelserna ska ses som skild från föreskriften som blev upphävd. Personligen så argumenterar jag för att A40-bestämmelserna var en del av den upphävda förordningen (vilket de var då de var bifogade i föreskriften), det vill säga att endast tillverkarens anvisningar gäller nu enligt 11 §. Detta då parenteserna i 11 § omfattar även de bestämmelserna.

Min bedömning är sammanfattningsvis att tillverkarens anvisningar gäller enligt 11 §.

Vill du ändå vara helt säker så rekommenderar jag dig att kontakta naturvårdsverkets jurister, då de har ett större kunnande och är bättre insatta i frågan.

Jag hoppas att jag lyckats skina lite ljus på din fråga och önskar dig en trevlig dag!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare