Myndighets anställda blir på förhand instruerade att fatta vissa beslut, hur förhåller sig detta till objektivitetsprincipen?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Av 5 § andra stycket förvaltningslagen framgår att myndigheter i sin verksamhet ska vara saklig och opartisk. En liknande bestämmelse finner man i 1 kap 9 § regeringsformen. Bestämmelserna ger uttryck för objektivitetsprincipen och innebär, enligt förarbetena till förvaltningslagen, ett förbud för myndigheterna att låta sig vägledas av andra intressen än sådana som enligt tillämpliga författningar får beaktas vid prövning av ett ärende (prop 2016/17:180 s 60). Centralt för principen är alltså att beslut inte ska grundas på ovidkommande hänsyn. Enligt min mening finns det en risk att myndigheter som på förhand blivit instruerade att fatta ett visst beslut inte kommer att utreda ärendet förutsättningslöst. Således finns det en risk att denna form av ärendehandläggning hamnar i konflikt med objektivitetsprincipen. Vid myndigheters ärendehandläggning finner jag inte att det finns någon tydlig gräns mellan vad som är olagligt och vad som enbart är oprofessionellt. Lagen ställer nämligen ett krav på att ärenden ska hanteras professionellt.
Min rekommendation är att du i första hand tar upp problemet med din närmsta chef. Om detta inte skulle lösa problemet kan det finnas skäl att lyfta frågan externt.
Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Om det kvarstår några frågor är du välkommen att antingen åter höra av dig till oss på Lawline eller rikta din fråga till mig personligen, om du väljer det senare kan du nå mig på Hugo.Clemedtson@Lawline.se.