Muntligt samboavtal vid bodelning

Har separerat från min sambo och funderar angående bodelning av bohaget. Hon har redan köpt ut mig ur lägenheten och därför finns bohaget som ett litet frågetecken.

Vi köpte lägenhet tillsammans och köpte mycket nytt. Jag sålde det mesta från min tidigare hyresrätt och gav pengarna till de nya möblerna. Dock betalade hon det mesta ändå, och jag lovade henne att hon får behålla allt om det skulle ta slut. Dock trodde jag aldrig att det skulle ta slut så snabbt. Vi hann bara bo tillsammans i lägenheten ungefär 4-5 månader.

Efter uppbrottet ville hon ha förklaringar angående hur allt ska lösas, och då skrev jag även att hon får behålla allt det jag lovat tidigare. Hur påverkar detta meddelande min rätt till hälften av bohaget som sambolagen lovar då vi aldrig hade något samboavtal? Det var mest muntligt och ett vanligt meddelande till henne. Inga underskrifter eller något sådant alltså.

I efterhand ångrar jag ju det jag lovat då jag idag bor hos min syster och äger en säng och några flyttkartonger, medan hon kan bo kvar i lägenheten med alla nya möbler vi ändå köpte tillsammans. Och det är väl också därför sambolagen finns - hjälpa den svagare parten i uppbrottet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Som du har förstått ska sambornas gemensamma bostad och bohag ingå i en bodelning vid förhållandets slut, detta enligt 8 § sambolagen https://lagen.nu/2003:376#P8S1, en sambo måste påkalla en sådan bodelning annars sker den inte. Som jag förstår det vill ni genomföra en bodelning. Jag tolkar situationen att de frågetecken du har rör det gemensamma bohaget och de meddelanden som du gjort om att du vill ge din sambo bohaget.

Denna situation är reglerad i 9 och 10 § sambolagen https://lagen.nu/2003:376#P8S1. 9 § sambolagen reglerar när samborna under förhållandet reglerar hur bodelningen ska ske och 10 § sambolagen reglerar hur bodelningen ska ske inför en kommande bodelning. Oavsett om det rör sig om 9:e eller 10:e § behöver det ske skriftligt och ska undertecknats, har detta inte skett ska man inte beakta avtalet vid bodelningen.

I din situation verkar inte formkraven på avtalen vara uppfyllda vilket innebär att de avtalen inte ska påverka bodelningen

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare