Muntligt hyresavtal

Hej,

Jag fick ett erbjudande om en hyresrätt hos ZZZ i YYY och jag tackade ja via telefon, sedan ångrade jag mig och tackade nej (har inte skrivit under något kontrakt) nu har jag fått kontrakt och även hyresavi för Augusti. Måste jag säga upp lägenheten och är jag tvungen o betala hyran? Har inte sett lägenheten o inte flyttat in, kontraktet gäller från 1:a Augusti

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som regel inom svensk rätt kan avtal ingås såväl muntligt som skriftligt. Vidare finns det inom avtalsrätten en princip som lyder; pacta sunt servanda – vilket betyder "avtal ska hållas". Detta gäller även för hyresavtal i bostadsfastigheter. Frågor kring hyreslägenheter regleras främst i 12 kap. jordabalken (JB).

När det gäller ingående av ett hyresavtal så finns det inga formkrav som kräver att det ska vara skriftligt, och avtal kan alltså ingås muntligen, 12 kap. 2 § JB. Vidare så finns det i 12 kap. inga regler som gör det möjligt för dig att frånträda det hur som helst heller. Det du kan göra är att direkt säga upp hyresavtalet enligt 12 kap. 4 § JB. Vidare varierar uppsägningstiden beroende på hyresbolagets avtal, men vanligtvis är det 3 månader.

Avslutningsvis så är min bedömning att ett avtal har ingåtts och att du då också måste fullfölja det. Men försök kontakta företaget och förklara situationen och se om ni kan komma fram till någon lösning. I och med att du faktiskt har fått ett kontrakt skickat till dig kan företaget ha som egna krav att alla deras hyresgäster måste skriva på, vilket i sådana fall talar för att du inte behöver fullfölja!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare