FrågaAVTALSRÄTTAvtal22/10/2018

Muntligt avtal vid försäljning

Om man har gjort ett muntligt avtal vad gäller om ena parten bryter mot det?

Vi hade kommit överens att hon skulle få en kattunge värde 7000kr och hon lånade också 4000kr av oss.

så totalt är det 11000kr hon är skyldig oss.

Avtalet vi kom överens om var att vid nästa löp (Har precis varit ) och då skulle vi para våran hane och hennes tik. och i februari när hon skulle sälja valparna så skulle hon betala oss de 11000kr hon är skyldig oss.

Men då hon inte hörde av sig när hon var i höglöpet och hon efteråt så fick vi veta att hon tyckte våran hane var för ung.

Så nu när hon har brytit mot vårat avtal så skrev jag att jag ville ha ett kontrakt skrivit på att vi får tillbaka våra pengar. eller att hon betalar mig 4000kr idag och lämnar tillbaka katten. hon hade till tre att komma och nu har hon varken kommit eller lämnat tillbaka katten och inga pengar har jag fått. så min fråga är Vad ska jag göra?MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som huvudregel gäller att muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga. I det här fallet har ni ingått ett muntligt avtal som är giltigt då det avser försäljning av lös sak (katt). Som jag förstår det har ni inte skrivit något avtal alls, utan det enda som finns att gå på är det muntliga.

Nackdelen med muntliga avtal är att de är svåra att bevisa. Eftersom att det är du som påstår att ni har ingått ett muntligt avtal, är det du som har bevisbördan. Det vill säga, du är skyldig att bevisa att ni har ingått i ett muntligt avtal gällande katten och lånet. Fanns det ingen som var med när ni ingick detta avtal, kan det således vara svårt att bevisa att ni ingick detta avtal. Eventuellt kan de bevisas genom överföring av pengarna.

Eftersom att du har försökt få tillbaka pengarna och katten utan framgång, skulle jag rekommendera dig att anlita en jurist ifall du vill driva processen vidare.

Med vänlig hälsning, Filip.

Filip BraunRådgivare