FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/01/2014

Muntligt avtal på arbetsplats.

Hej, Jag har haft ett muntligt avtal med min f.d. chef om att mina månatliga resekostnader till och från jobbet ska betalas av arbetsgivaren. Denna kostnad har dragits mars-juli förra året, men när jag fick en ny chef upphörde utbetalningen. När jag har påtalat detta har min nya chef hänvisat till det skriftliga avtalet. Jag har skrivit ut mina lönespecar där man tydligt kan se att jag fått en större summa utbetald tidigare, tyvärr är det inte specificerat vad den summan har gällt. Jag anser dock att jag har bevisat det muntliga avtalet. Kommer jag att kunna gå vidare med detta om jag blir fortsatt nekad? Mvh David

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt avtal. Vi jurister brukar kalla detta för konsensualavtal. För sådana avtal krävs ingen specifik form (formavtal - exempelvis vid fastighetsköp) (1).

Det finns flera aspekter att ta hänsyn till här om du skulle vilja gå vidare med det här. För det första syns du ha goda bevisfakta för att du och din tidigare chef haft den här överenskommelsen. Att lägga fram din lönespecifikation för rätten är givetvis tillåtet när du vill hävda att ni haft ett muntligt avtal.

Problemet som du kan stöta på, om du väljer att processa, är att arbetsgivaren gör gällande att din tidigare chef inte haft behörighet att ingå den här typen av avtal med dig. En chef har naturligtvis vidare behörighet men frågan är om din chef haft behörighet att ingå just den här typen av avtal (2).

Vad som är viktigt att ha med sig är att Du inte har ett avtal med din chef, rent juridiskt, utan med din arbetsgivare. Mitt tips är därför att du vänder dig till din arbetsgivare. Om din förra chef haft behörighet att ingå denna typ av avtal gäller det givetvis fortfarande.

(1) - 1 § avtalslagen
(2) - 10 § 2 st. avtalslagen

Lawline RådgivareRådgivare