Muntligt avtal om lön

Hej! Om ett muntligt avtal har inrättats av chef och medarbetare (jag) angående vilken lön som ska gälla (byte till annan klinik med samma arbetsgivare) och HR meddelar chef om att de har en policy att man inte får konkurrera vad gäller lön mellan olika kliniker på sjukhuset. Chefen drar då tillbaka lönen som vi kommit överens om på grund av policyn. Vad gäller i detta läge, har inte jag som arbetstagare rätt till den lön som man kommit överens om muntligen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att muntliga avtal, liksom skriftliga, är bindande för parterna. Det innebär att den lön som du och din chef avtalat om ska gälla. Problemet med muntliga avtal är att sådana är svåra att bevisa i en eventuell tvist. Den som påstår att ett avtal har ingåtts måste bevisa detta. Om du och din chef inte kommer överens rekommenderar jag att du kontaktar ditt fackförbund om du är medlem i ett sådant.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare