Muntligt avtal och möjligheter att utkräva ansvar

Hej min son har med muntligt avtal lånat 300 000 av mig för att kunna köpa ett hus. De betala tbx 100 000 och resten säger han sig vara värd pengarna. Hans svärföräldrar hitta på ett hemskrivet avtal, då min son ska betala 1000 kr i månaden. Då svarande ej fanns med vid avtal och jag hade ekonomisk panik och känner mig lurad. Jag vill ha tbx det rättfärdiga summan på 189 000 kr och bryta kontakt med svarande. Vill häva detta hemmasnickrade avtal. Då de lånade pengar var inget annat än ett lån. De skulle värdera sitt hus efter ett år och betala. Året kom och första ursäkten var att amortering stigit 5% så inte bra läge. Nästa gång jag fråga uttalade de att dessa pengar var de värda. Observera detta var min trygghet senare i livet och endast ett lån, ingen gåva. Snälla finns något jag kan göra?? Mvh. S.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med dina frågor!

Det muntliga avtalet ni ingick är giltigt, även fast ett skriftligt avtal hade varit att föredra (då du inte hade haft några problem alls då att bevisa att ni faktiskt hade ett sånt avtal som du påstår), men det gäller hur som helst. Eftersom de brutit avtalet och rentav säger att de inte kommer betala blir de då återbetalningsskyldiga för pengarna och kan dessutom vara skadeståndsskyldiga för utgifter som du fått i samband med detta.

Det absolut bästa sättet rättsligt för dig att återfå pengarna vore att ta honom till domstol och visa att ni haft ett avtal som han inte uppfyllt. Men förhoppningsvis behöver du inte ta det så långt. Prio nummer ett för dig är att samla bevis kring att avtalet (och detaljerna kring det) existerar och är riktiga. Saker som tidigare inbetalningar, samtal som flera bevittnat, sms, e-mail bör dokumenteras. Efter det kontaktar du sonen och säger att du kommer ta honom till domstol om han inte fullföljer avtalet som planerat (eller inom en kortare, men fortfarande rimlig tidsram). Vägrar han så får du stämma honom i domstol med bevisen som stöd, där du antagligen kommer att vinna.

Jag vill anmärka på att eftersom det rör sig om så stora summor pengar, borde du kontakta en jurist om rådgivning då det finns en hel del på spel. Men följer du stegen som jag anvisat så borde du vinna i domstol i värsta fall, men en jurist inom avtalsrätt/fordringsrätt vore definitivt att föredra.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare