FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/04/2016

Muntligt avtal

Jag har tagit ett blancolån på 100.000 kr åt mitt ex. Efter att vi gjorde slut så skrev jag ett avtal, men det har hon inte skrivit under. Dock syns transaktionen från mitt konto till hennes (Swish) och det finns även sms där vi pratar om lånet. Finns det någon chans att jag kan få tillbaka mina pengar?

Mvh,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Gällande din situation gäller principen om att avtal ska hållas; Pacta Sunt Servanda.

Ett avtal behöver inte vara skriftligt för att det ska gälla. I ditt fall verkar ni har kommit överens om att du ska ta ett lån åt ditt ex. Du nämner att transaktionen syns från ditt konto samt att det även finns sms-bevis om att ni har diskuterat lånet. Beroende på hur ni har utformat er konversation i sms:en så skulle jag säga att du har goda möjligheter att bevisa att ett avtal har uppkommit er sinsemellan och att du ska kunna få tillbaks dina pengar!

För att ge dig ett bättre svar rekommenderar jag dig att ta kontakt med någon av våra jurister på Lawline, för att se om detta är ett ärende som du borde driva vidare.

Du är varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare