Muntligt anställningsavtal - giltigt?

Hej!

Jag har sökt ett jobb som jag enligt chefens ord ska få. Först var starten vecka 43, sen fick han skjuta på det till v.47 och nu har han flyttat på det till v.46.

För mig spelar detta föga roll, jag har sagt att vi bestämmer en tid för kontraktskrivning så snart som möjligt så kommer jag in i skriver på.

Jag funderar nu på om jag ingått i ett muntligt avtal som binder mig till att ta jobbet.

Jag har inte skrivit på anställningsavtalet än, men jag har sagt på telefon att jag tar jobbet.

Kan jag dra mig ur?

Det ska nämnas att vi inte specificerat detaljer såsom t.ex. anställningsform etc.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anställningsavtal omfattas inte av några formkrav och är således giltiga även i muntlig form. Som med alla typer av avtal är utgångspunkten att avtal ska hållas, men problemet med just muntliga avtal kan vara svårigheten att bevisa avtalet och dess innehåll när ord står mot ord. Om du inte längre vill ha jobbet är min rekommendation att du pratar med chefen om det. Ofta kan man komma överens om något lämpligt tillsammans och undviker då att begå avtalsbrott.

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare