Muntligt anställningsavtal

Hej!

Jag hade en provanställning på ett företag som avslutades efter en kort tid då det av olika anledningar inte fungerade. Jag skrev inte på anställningsavtalet då det var en månads uppsägningstid och jag ville vara schysst mot arbetsgivaren och inte skriva på för att sedan sjukanmäla mig i en månad. Nu vägrar arbetsgivaren betala ut min lön pga att han inte har ett skriftligt anställningsavtal. Jag har hävdat konkludent handlande men han vägrar lyssna. Han påstår att vi, på mötet vi hade för att avsluta provanställningen, bestämde att "avsluta provanställningen innan vi ens påbörjar den" trots att jag redan hade varit där i några veckor och jobbat. Tyvärr så hade jag inte hunnit gå med i facket och man måste ha varit med i minst 3 månader för att få deras hjälp. Vad finns det jag kan göra? Har jag rätt till min lön för den tiden jag faktiskt var där och jobbade?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Detta är en fråga om bevis snarare än regler. Du har varit på plats och arbetat, vilket innebär att du har rätt till lön för all den tid du har arbetat.

Om du har kollegor kan de vittna att du varit på plats, vilket borde räcka som bevis. Lämpligast vore om du bad det fackliga ombudet att vittna pga. att de inte behöver vara lika rädda för repressalier om de vittnar mot sin arbetsgivare. Filmer från kameraöverakning kan också användas.

Fackets ovilja att hjälpa dig är ett stort problem, så du kan fösöka driva frågan själv, eller anlita en advokat. Du kan kanske hota med att gå till media, om det får dem att bli lite mer samarbetsvilliga.

Hoppas denna information har varit till hjälp,

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare