Muntliga avtal

Jag bokade en semester till Mexiko i somras 19 december - 4 januari. Kom överens med min fd. granne att hon skulle passa hunden från den 18 december till den 4 januari. Under hösten hade vi kontakt och hon meddelade att hon kunde ha hunden från den 23 december till den 4 januari. Den 14 december meddelar hon att hon inte kan ta hunden pga att hennes man vägrar. Anledningen var att han inte blivit informerad. Han var med vid två av de tillfällen jag och hans fru diskuterade detta med hundpassning. Men det hade han glömt. I och med den korta tiden innan avresa så fanns ingen möjlighet för mig att lösa hundpassningen och Mexico resan går om intet. Flygresan kostar 6.995SEK och boende 5.065SEK. Även om jag haft avbokningsförsäkring så gäller inte den vid utebliven hundpassning. Nu undrar jag om detta går under avtalsrätt och om det finns något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår din fråga är det överenskommelsen med din fd. granne du undrar om, och inte köpet av flygbiljett. Om jag missuppfattat frågan är det bara att skriva det i kommentarsfältet så svarar jag istället på den andra frågan!

Muntliga avtal är giltiga och bindande för båda parterna. Problemet är att de i en eventuell tvist kan vara väldigt svåra att bevisa. Det bevismedel som är mest tänkbart är förmodligen ett vittnesmål. Om någon annan person än du och din fd. granne var närvarande när ni träffade överenskommelsen kan dennes vittnesmål innebära att du kan bevisa att ett muntligt avtal om hundpassning föreligger.

Hoppas detta var tillräckligt svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare