FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/05/2015

Muntliga avtal.

En telefonförsäljare ringde mig idag och ville skicka mig gratis exemplar av några böcker. Men jag var klok nog att lägga på luren. Även om jag lade på så är jag inte helt medveten om riskerna vid muntliga avtal osv. Kan du förklara vad som kan hända när man säger saker på telefon. Samt förklara hur muntliga avtal fungerar och vilka problem man kan drabbas av om man lyssnar för länge på deras förslag.

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till oss på LawLine.

Avtalslagen särbehandlar inte någon typ av avtal. Ett muntligt avtal är således giltigt på samma sätt som ett skriftligt. Enda skillnaden emellan ett muntligt och skriftligt avtal är således hur lätt det är att bevisa att avtal faktiskt slutits. Ett avtal anses ha ingåtts när någon ger ett anbud och den andra parten accepterar detta enligt 1§ Avtalslagen. (https://lagen.nu/1915:218) Generellt kan sägas att företag som säljer via telefon oftast meddelar kunden att samtalet spelas in, trots att detta rent juridiskt inte behövs, och därefter tydliggör med en direkt fråga där avtalsvillkoren läses upp och kunden får besvara frågan om de accepterar avtalet. Utan en sådan inspelning blir det därför svårt att visa att avtal ingåtts, vilket kan vara till din fördel, sedan det är den som påstår att avtal ingåtts som också har att bevisa detta. För mer info se avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218)

Jag hoppas att det ovanstående ska ge svar på er fråga. Annars är ni välkommen att återkomma med eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare