FrågaSKATTERÄTTArvsskatt17/11/2020

Momskatt på arv

Hej! Jag är Svensk-medborgare bosatt här och ska få min farfars vigselring skickad till mig, för att återanvändas i min då jag nyförlovad.

Min far ärvde/ fick ringen sen min farfar dog för flera år sen och vill nu ge den i förskottsarv till mig då jag är nyförlovad. Han tänkte skicka ringen från Norge till Sverige.

Ska det vara någon momsavgift på detta förskottsarv från utlandet? - Ringens värde är gissningsvis 5000-6000kr i guld.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din far vill ge sin vigselring i förskott på arv till dig och du undrar om det ska utgå momsskatt på detta när ringen skickas från Norge.

Moms regleras i mervärdeskattelagen (ML). För att vara skyldig till mervärdesskatt krävs att din far i egenskap av näringsidkare säljer ringen till dig såsom konsument (1 kap 2 § ML). Av förutsättningarna i din fråga tolkar jag det som att din far snarare vill ge ringen i förskott på arv till dig. Arv är skattefritt i Sverige (8 kap. 2 § inkomstskattelag, IL).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänlig hälsning,

Atefa JafaryRådgivare