FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev17/07/2020

Möjligt att ta över någon annans lån?

Min kompis tog lån från 3 olika banker får att låna mig 800000 kronor men jag kan inte betala tillbaka pengarna.

Jag har också 900000 lån från olika banker så totalt summan är 1.700.000 kronor och jag kan inte betala tillbaka.

Jag ville veta om finns det möjlighet att någon myndighet kan hjälpa mig för att min kompis ska inte ha dom lån på sitt namn och jag för alla skulder på mitt namn.

Jag kan leva på existensminimum för många år för att kunna betala tillbaka minna skulder men jag vill att min kompis ska inte längre ha skulder till bankerna på grund av minna fel

Lawline svarar

Hej,

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill ta över lånen som din kompis tog.

Din fråga handlar om ett s.k. gäldenärsbyte.

Du & din kompis är gäldenärerBankerna är borgenärer

Inom svenskrätt är det möjligt att göra gäldenärsbyte, men samtliga borgenärer måste ge samtycke. Detta följer principen om att avtal ska hållas som återfinns i skuldebrevslagen 1 §.

Svar på din fråga

För att du ska kunna ta över lånen måste samtliga banker, som din kompis lånar av, ge deras samtycke. Det är upp till bankerna att besluta om de kommer godkänna gäldenärsbytet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Nabyiel MarionellRådgivare