Möjligt att lägga till egna formkrav på ett testamente?

Hej!

Jag har en fråga om testamente. Om jag i mitt testamente anger att ett nytt testamente måste skrivas på ett speciellt sätt/innehålla en specifik symbol eller liknande för att vara giltigt, är då ett nytt testamente (formkraven uppfyllda) giltigt eller ogiltigt som det är skrivet utan det i tidigare testamente angivna kravet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

Ärvdabalkens regler om hur ett testamente ska utformas MÅSTE följas!

Ett testamente är det enda sättet man kan avtala om att ett gåva ske ges ut efter ens bortgång, varav andra former av avtal är ogiltiga (17:3 ÄB).

Ett ordinarie utformat testamente ställer ett flertal formkrav. Det ska vara skriftligt , samt bevittnas av två personer, s.k solennensvittnen (10:1 ÄB). Dessa vittnen ställs det också krav på, t.ex. får vittnet inte var under 15 år, en släkting, sambo eller någon företrädare för en juridisk person som testatorn tänkt testamentera till (10:4 st. 1 ÄB). Självklart får inte heller den som är tänkt att få ta del av testamentet vara vittnet (10:4 st. 2 ÄB).

Egna formkrav såsom en "stämpel" eller liknande kan inte göra ett tidigare testamente ogiltigt

Det finns ett begränsat antal sätt som man kan förklara ett testamente ogiltigt, utom att testatorn själv väljer att återkalla det (10:5 ÄB) eller denne gör ett tillägg som gör ett tidigare testamente ogiltigt, vilket kräver ett helt nytt testamente med samma formkrav som tidigare nämnt (10:6 ÄB).

Ett testamente kan förklaras ogiltigt på grund av a) formfel, dvs att ett testamente inte uppfyller formkraven (13:1 ÄB), b) testatorn lider av en psykisk störning (13:2 ÄB) eller c) någon har vilselett testatorn att göra testamentet (13:3 ÄB).

Alltså kan inte ett krav på att ha någon stämpel utgöra någon grund för ogiltighet, och frågan är om det faktiskt är formenligt att ha en sådan på en testamentshandling, då det ska göras enbart skriftligt enligt de regler som finns.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare