FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/02/2017

Möjligt att ändra saker i avtal i efterhand

Hej!

En person i min grupp har bytt personnummer (på grund av könsbyte) och då behöver jag givetvis uppdatera hennes anställningsavtal. Hur gör jag då det? Ska jag skapa ett helt nytt avtal med ett anställningsavtal tillbaka i tiden eller ska jag skriva ett speciellt papper som vi båda signerar och refererar till att det tidigare avtalet överförs till det nya personnumret?

Jag är lite villrådig här. Personen i fråga är fortfarande under provanställningstid (6 månader) så då blir det i mina ögon lite konstigt om jag skapar ett helt nytt avtal.

Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget bestämt sätt enligt lag hur du ska göra för att lösa avtalet. Det är alltså upp till dig och den anställde att komma överens om hur ni ska göra. Du kan alltså teckna ett nytt avtal om du vill.

Mitt förslag är däremot att ni endast uppdaterar det befintliga avtalet. Det är väldigt enkelt och är också det som går fortast att göra.

Vad ni då gör är att du tar med ditt exemplar av avtalet och den provanställde tar med sitt avtal och sen så stryker ni bara över det förra personnumret med bläck och skriver det nya bredvid på båda avtalen.

När ni gjort det så ser ni till att båda signera i närheten av det nya personnumret, på bådas exemplar av avtalet. Svårare än så är det inte.

Anledningen att ni har ett avtal är för att det ska finnas som hjälpmedel om ni på något vänster blir osams, och i vissa andra fall som bevis, kanske för arbetsförmedlingen osv. Men det finns inget krav på hur avtalen ska se ut, så att gör ni såhär framgår det tydligt att det är avtalet mellan personen med just det personnumret. Detsamma gäller om någon byter efternamn, det går att göra samma sak, om än det kanske ser lite fult ut.

Men i och med att detta är ett tidsbegränsat avtal ser jag ingen anledning till att inte lösa det på det här sättet. Då har båda ett avtal där det nya personnumret framgår och i övrigt kommer anställningen att se ut precis som den gjorde innan.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare