FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/07/2014

Möjligheter till ensam vårdnad

Hejsan. Jag funderar över det här med ensam vårdnad. Jag separerade från min sambo pga hans mussbruk. Han röker gräs och har gjort det i stort sätt dagligen i över 6 års tid. Han missbrukade även innan men inte lika ofta då hans dåvarande tjej inte ville det. Jag har sett hur han genom åren blivit alltmer apatisk. Det enda han lyckas sköta är hans jobb. I hemmet funkar absolut inget och han vägrar tro att det är drogerna. Kan jag ansöka om ensam vårdnad? Jag vet att han missbrukar. Har sett det pågå länge nog.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

I svensk rätt utgår man från barnets bästa enligt 6:2a FB https://lagen.nu/1949:381
Vid bedömningen fäster man särskilt vikt vid bland annat om barnet riskerar att fara illa. Föräldrarna ska även kunna samarbeta i frågor som rör barnet. Som jag tolkar din fråga så finns en överhängande risk för att barnet far illa i och med pappans drogmissbruk, vilket är oroande.

Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna och vill någon av dem få ändring i vårdnaden, ska rätten besluta att vårdnaden ska vara gemensam eller anförtro vårdnaden åt en av föräldrarna, 6:5 FB.
Denna fråga prövas på talan av en av föräldrarna.

Huruvida du kommer få ensam vårdnad om barnet är väldigt svårt att svara på. Domstolen kommer att bedöma fallet utifrån vad som är bäst för barnet. Jag skulle råda dig att ta kontakt med en duktig familjerättsjurist och diskutera dina möjligheter till ensam vårdnad. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Ellinor SvenssonRådgivare