Möjligheter att vidta åtgärder mot hyresgäst med valpar

jag har en hyresgäst som har en tik med valpar inne i huset hon hyr, de kissar o bajsar överallt, kan jag göra något? Det stinker där inne

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar huruvida du kan vidta åtgärder mot din hyresgäst på grund av det faktum att dennes husdjur är störande moment i form av lukt och eventuell skadegörelse.

Som hyresvärd kan du inte förbjuda husdjur i sin helhet förutom då det finns sakliga skäl för ett sådant förbud. Ett sakligt skäl är till exempel allergier, 12 kap 42 § 8 p. JordaBalken.

Det krävs sakliga skäl även för uppsägning av hyreskontrakt. I detta fall är den sakliga grunden som står närmast den andra punkten om hyresgästs misskötsamhet. Som hyresgäst ska man se till att grannar med flera inte utsätts för störningar som är skadliga för hälsa eller bostadsmiljö som skäligen inte bör tålas. 12 kap 25 § JordaBalken.

Det är en bedömningsfråga huruvida valparna skäligen inte bör tålas. Frågan är till exempel om lukten sprider sig till andra hyresgäster, och om detta är en övergående period fram till dess att din hyresgäst säljer valparna. Baserat på det skulle jag säga att det är svårt för dig att vräka hyresgästen. Men det finns inget som hindrar dig från att prata med hyresgästen i fråga och försöka lösa situationen sinsemellan.

Även om du är fastighetsägare kan även du hyra av dig till hyresnämnden för mer information.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline!

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare