Möjligheter att överlåta hyresrätt

Hej Jag och min partner bor hos hans släkting som har en hyresrätt mitt i stan. Vi har betalat hyra hela tiden, vi har bott hos henne i 6 år nu och vill inte bo kvar längre. Hon klarar dock inte av att betala hyran eller ta han om lägenheten utan oss så vi måste bo kvar för hennes skull. Kan vi på något sätt ha rätt till att dela på lägenheten så att vi får flyta eller eventuellt får vi ta över lägenheten om hon måste in på hem?

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om hyresrätter och vem som har rätt till dem regleras i 12 kap. jordabalken (JB) (kallas ibland för hyreslagen).

Den enklaste lösningen regleras emellertid inte där, utan jag tycker att ni som ett första alternativ ska försöka att komma överens med hyresvärden om att ni tar över kontraktet eller delar kontraktet med henne.

Motsätter sig hyresvärden detta så kan dock JB vara behjälplig. Det finns två möjligheter att få till en tvångsöverlåtelse genom hyreslagen. Den första är att man har rätt att överlåta hyresrätten till någon närstående som varaktigt bott där med gemensamt hushåll (brukar röra sig om 3 år) (12 kap. 34 § JB). Eftersom din sambo är släkting med den som har kontraktet idag så kan detta vara ett alternativ, ni tycks dela hushåll och har definitivt bott tillsammans tillräckligt länge.

Det andra alternativet är att man har rätt att göra ett lägenhetsbyte, det vill säga byta hyresrätten mot en annan bostad. Det krävs då att man har beaktansvärda skäl att genomföra bytet (12 kap. 35 § JB). Du förklarar att problemet är att den som har kontraktet idag inte klarar av att betala hyran på egen hand, detta är ett beaktansvärt skäl till att behöva byta till en billigare lägenhet.

Vill ni utnyttja något av alternativen till tvångsöverlåtelse som hyreslagen har att erbjuda så ansöker ni om tillstånd hos hyresnämnden. Ni får inte utan detta tillstånd överlåta hyresrätten, gör ni det så grundar det en rätt för hyresvärden att säga upp kontraktet (12 kap. 42 § JB).

Det finns också möjligheter för er att teckna en borgen för hyran på lägenheten (10 kap. 8 § handelsbalken), men det innebär att ni blir ansvariga för hyran utan någon rätt till lägenheten.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare