Möjligheten för efterlevande make/maka att sitta i orubbat bo

Hej! Min man o jag är gifta o har 2 gemensamma barn. Vi äger hus ihop, har lån o delar allt gemensamt. Inga särkullbarn! Vi har livförsäkring som vi skrivit ska gå till mannen eller hustrun vid dödsfall.

Min fråga är om vi måste skriva nått, då vi vill sitta i orubbat bo? Tänkte ang huset o sparade pengar m.m?

Barnen är små, 4 o 5 år. Måste man skriva nått ang orubbatt bo när de blir myndiga?

Tänkte om de vid vuxen ålder kan kräva o ärva?

Mvh Maria

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni endast har gemensamma barn då inga särskullbarn finns med i bilden, kommer ni båda att kunna sitta kvar i orubbat bo vid den andres död. Huvudregeln är nämligen att en efterlevande make/maka ärver den avlidne med fri förfoganderätt över kvarlåtenskapen (arvet). Detta innebär att den efterlevande maken/makan har rätt att använda den ärvda egendomen hur denne själv behagar, utan att något dokument eller liknande måste upprättas.

Först vid den efterlevande makens/makans död ärver gemensamma barn, såtillvida inget annat angivits i ett testamente. Om ni skulle vilja förändra arvsordningen kan ni alltså göra detta genom ett testamente.

Om ni skulle vilja veta mer kan ni titta i Ärvdabalken, kontakta oss via telefon, eller ta kontakt med vår samarbetspartner Familjens jurist.

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare