Möjligheten att ompröva myndighetsbeslut

Hej

Jag har fått ett beslut som inte går att överklaga

Nu har det tillkommit mer information

Kan man begära omprövning av beslutet

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att ett beslut inte är överklagbart kan ha olika grunder och givetvis olika typer av beslut. I förvaltningslagen, FL, finns bestämmelser om när ett beslut får överklagas. Av 41 § FL gäller att ett beslut får överklagas om beslutet kan antas påverka någons situation på ett icke obetydligt sätt. Om ditt beslut omfattas av någon speciallagstiftning och det i den finns skrivelsen "beslut enligt denna lag får överklagas" betyder det att alla beslut enligt lagen är överklagbara.

Klagorätt
Enligt förvaltningslagens regler gäller att de faktiska verkningarna av beslutet gått dig emot för att du ska kunna överklaga beslutet. Enligt 42 § FL krävs att beslutet är något som angår dig (saklegitimation) och att beslutet ska ha gått dig emot (kontraritet). Om ditt beslut är gynnande finns det undantag som ger dig rätt att ändock överklaga ditt beslut. Beslutet får enligt 37-38 §§ FL ändras till din nackdel bara om det finns förbehåll om ändring eller om tvingande säkerhetsskäl kräver ändring eller om beslutet utverkas genom att du har vilselett myndigheten. Att det tillkommit mer information behöver nödvändigtvis därför inte vara en anledning till att ompröva ett gynnande beslut.

Om ditt beslut är fattat av en myndighet finns det nästan alltid en bilaga med ditt beslut om "hur du överklagar" eller information om du inte är nöjd med det fattade beslutet.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänliga hälsningar,

Stephanie FjeldsethRådgivare