Möjligheten att kräva på ytterligare betalning utöver fakturan

Jag har ett företag och beställde ett jobb av ett annat företag . När jobbet var gjort så gick vi igenom punkt för punkt och jag fick ett slutpris. Jag frågade tydligt om allt var med och fick svar att allt var med i det slutgiltiga priset. Fakturan betalades. Nu nio månader senare kommer företaget tillbaka och säger att dom missat 40 000kr och vill ha det utöver dom 359000 jag redan betalt. Är detta korrekt? Är jag skyldig att betala detta så långt efter och att dom tydligt sagt att allt var med på den ursprungliga fakturan ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga tolkar jag det som att ni ingått ett muntligt avtal. Det spelar visserligen ingen roll, eftersom muntliga avtal är precis lika "giltiga" som skriftliga. Eftersom ni kommit överens om ett pris (359 000 kr) är det det du är skyldig att betala. Såvida det inte skulle vara ett uppenbart skrivfel i fakturan, som skiljer sig från vad ni tidigare avtalat om, finns ingen möjlighet för din motpart att kräva dig på ytterligare betalning. Trots att det skulle vara fallet, har det gått så pass lång tid att motparten helt enkelt bör ansens få "skylla sig själv". Du är därför inte var skyldig att betala och bör bestrida eventuella fakturor eller kravbrev.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare