Möjligheten att få tillgång till innehållet i ett samtal som har spelats in vid ett nödsamtal via larmnumret 112.

Hej!

Jag ringde 112 för ett tag sedan då jag och en polare blev överfallna av 2 män med hund. Under samtalet med operatören så sa en av förövarna både sitt för och efternamn så att operatören hörde (innan fysiska påhoppet). Polisen valde att lägga ner utredningen p.g.a att dem inte hittade gärningsmännen. Jag vill veta om 112 samtal omfattas av offentlighetsprincipen eller om jag på något sätt kan få fram detta 112 samtal. Detta skedde för mellan 6-8 månader sedan.

Vänliga Hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om huruvida det är möjligt att få tillgång till innehållet i ett samtal som har spelats in vid ett nödsamtal via larmnumret 112.

Det är SOS Alarm Sverige AB som ansvarar för nödtelefonnumret 112. Bolaget har fått genom ett regeringsbeslut, tillstånd att spela in alla till larmnumret 112 inkommande samtal. Inspelningarna arkiveras i tre månader.

Bolaget är ingen myndighet och inte heller jämställd med sådan i sekretesslagensmening (2 kap. 2 - 3 § Sekretesslagen). Bolaget omfattas inte heller av 12 kap. 4 § 2st. Regeringsformen enligt vilken kan förvaltningsuppgifter överlämnas till bolag. Detta innebär att bolaget inte är underkastad offentlighetsprincipen i tryckfrihetsförordningen och har därför ingen skyldighet att lämna ut inspelade band.

Med Vänliga Hälsningar

Megi XukthiRådgivare