Möjligheten att få svenskt medborgarskap om man bor med en som är dömd

Hej, Utan att namnge personen kan vi kalla honom Emil. Emil har åtalats i domstol i brottmål för flera brott och jag bor med honom på samma adress. Min fråga är, jag är en helt ren person från brott, sköta mig jobbar och betalar skatt men eftersom jag bor på samma adress som han kan han påverka mig om min ansökan om svenskt medborgarskap?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det faktum att du bor med en person som är dömd för några brott kommer att påverka din chans att beviljas svenskt medborgarskap. Jag kommer att använda mig av regler i lag om svenskt medborgarskap för att besvara din fråga.

Rätten till medborgarskap regleras i Medborgarskapslagen (MedbL). För att kunna bli svensk medborgare måste man enligt 11§ MedbL:

  • Ha fyllt 18 år
  • Kunna styrka sin identitet (detta innebär att din pojkvän måste kunna uppvisa sitt hemlandspass i original eller visa ett identitetsdokument i original),
  • Ha uppfyllt kraven för hemvist, vilket innebär att du ska ha bott i Sverige en viss tid
  • Ha levt ett skötsamt liv i Sverige
  • Ha permanent uppehållstillstånd eller liknande

Dessa krav utreds vid din ansökan om svenskt medborgarskap. Vid dessa utredningar utgår man ifrån dig och hur din och bara din vistelse har sett ut i Sverige. Man gör alltså inga utredningar kring andra eller hur andras gärningar har påverkat dig. Det innebär att även om du bor med en person som har dömts vid flera tillfällen kommer det inte påverka din chans att få medborgarskap om inte dessa brott har någon association med dig eller om du inte har medverkat i dessa brott.

Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare