FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/10/2016

Möjlighet till hjälp med bodelning av bodelningsförrättare

Hej,

Jag står inför en skilsmässan och betänketiden påbörjas när som helst. Under alla år har jag överfört större delen av min lön till ett gemensamt konto som förvaltats av min hustru. Jag fick igenom ett äktenskapsförord som började gälla för alla tillgångar införskaffade efter Mars 2016. Vi har mycket svårt att kommunicera och jag har egentligen ingen insyn om vad vi har inför en bodelning. Hur initierar jag en neutral genomlysning av våra resp. tillgångar fram till den punkt äktenskapsförorden trätt i kraft?

tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du och din hustru inte kan enas om hur bodelning ska ske kan ni ta hjälp av en bodelningsförrättare enligt 17 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). En sådan förordnas av allmän domstol på ansökan av en av makarna och är lämpligt om man inte kan komma överens om hur tillgångarna ska fördelas. Kostnaden för bodelningsförrättaren delas lika mellan parterna och båda är betalningsansvariga enligt 17 kap. 7 § ÄktB.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare