FrågaFAMILJERÄTTGod man17/11/2021

Möjlighet till god man

Jag har ansökt om godman. Kan man få godman trots man jobbar i danmark men bor i sverige?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte om du är ett barn eller vuxen, men med tanke på att du arbetar i Danmark och bor i Sverige antar jag att du är vuxen. Den huvudsakliga bestämmelsen som reglerar möjligheten till god man när man är vuxen är 11 kap 4 § Föräldrabalken (FB). Det finns inga hinder enligt FB att förordna om god man trots att man arbetar utomlands. Svensk lag ska dessutom vara tillämplig för dem som bor eller vistas i Sverige. Det innebär att om förutsättningarna i bestämmelsen 11 kap 4 § FB är uppfyllda och du har behov av god man så får god man förordnas även om du arbetar i Danmark.

Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare