Möjlighet till andrahandsuthyrning trots betalningsanmärkning

Hej! Får min dotter hyra ut sin möblerade bostadsrätt till mig, om jag har en betalningsanmärkning/ tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att hyra ut sin bostadsrätt i andra hand är möjligt även till en person som har en betalningsanmärkning. Men en bostadsrätt är inte en äganderätt utan en nyttjanderätt vilket innebär att man inte får göra vad man vill med sin bostadsrätt. Egentligen äger man en andel i bostadsrättsföreningen och med det en nyttjanderätt till den lägenheten man bor i, således måste man ha bostadsrättsföreningens tillåtelse för att få hyra ut i andra hand enligt 7 kap. 10 § bostadsrättslagen. Om man underlåter att informera styrelsen om sin andrahandsuthyrning kan man riskera att förverka sin bostadsrätt enligt 7 kap. 18 § 2 p. bostadsrättslag.

På vilka grunder kan bostadsrättsföreningen neka andrahandsuthyrningen?

En bostadsrättsförening har rätt att neka en andrahandsuthyrning, men inte på vilka grunder som helst. I bostadsrättslagen står det att bostadsrättsinnehavaren ska ha skäl för att få hyra ut i andra hand. Ett sådant skäl kan vara att man vill hyra ut till närstående. Dock finns det möjlighet för en bostadsrättsförening att neka andrahandsuthyrning till någon som inte är betalningsduglig eftersom det ligger i deras intresse att avgiften erläggs samt andra utgifter som kan uppstå.

Vad kan du göra?

Jag rekommenderar att du och din dotter hör av er till bostadsrättsföreningen angående andrahandsuthyrningen och förklarar er situation. Om de ändå inte samtycker till andrahandsuthyrningen finns det en möjlighet för er att vända er till hyresnämnden enligt 7 kap. 11 § bostadsrättslagen och möjligen få tillstånd till andrahandsuthyrning genom hyresnämnden istället. Se även över bostadsrättsföreningens stadgar och se om de har skrivit in i dem att andrahandsupplåtelser är möjliga utan styrelsens godkännande.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare