Möjlighet att polisanmäla stölder ur kylskåp på internatskola

Hej.

Jag bor på ett internat med ungefär 19 andra personer och det är någon/några som går och stjäl mat ur de gemensamma kylskåpen. De som tar hand om internatet har en regel om att man inte får ha kylskåp på sitt privata rum. Alltså måste man använda de gemensamma kylskåpen. Så det jag funderar på är: finns det något som kan göras åt personen/personerna som stjäl om man visste vem det var men inte kan personligen bevisa det? Sedan, om skolan vägrar göra något åt stölderna kan man polisanmäla dem eller liknande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som kan, och inte kan, göras åt personerna som stjäl mat ur det gemensamma kylskåpet på skolan.

Utgångspunkten är att skolan skall polisanmäla brott då det bevittnats av personal eller liknande. Det finns dock ingen uttrycklig regel för skolan att polisanmäla.

Det finns tyvärr inte så mycket att göra om ingen vet vem som har begått stölderna, men ett förslag skulle kunna vara att skolan skärper sina riktlinjer kring vad som gäller i de gemensamma utrymmena i kombination med att tillhandahålla säkerhetsutrustning av exempelvis en övervakningskamera i det gemensamma utrymmet.

Bara för att skolan inte polisanmäler finns det ingenting som hindrar dig från att göra en anmälan. Det gör du lättast genom att besöka din närmsta polisstation eller ringa 114 14.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare