FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt22/05/2018

Möjlighet att påverka ett LVU-omhändertagande

Hej! Socialtjänsten har inte informerat om att jag kan begära att LVU-omhändertagandet ska upphöra och då är dom skyldiga att omedelbart starta en utredning och det kallas hemtagningsutredning. Trots att jag ansökte om att få stöd och hjälp i hemmet med avlastning, boendestöd och samtal med en behandlare fick jag avslag. Jag läser mycket på nätet och tar reda på all fakta om hur jag kan göra så att mina barn ska få flytta hem igen. Har hittat information om att det finns alternativ till LVU och det är bl a det jag ansökte om, stöd och hjälp på hemmaplan så att barnen skulle kunna bo kvar hemma. Det tillämpas i vissa kommuner man alldeles för sällan. Trots att allt går bra för mig sen dom omhändertog barnen, jag är nykter, gör oanmälda utandningsprover och går i samtal hos en behandlare och kurator får inte mina barn komma hem. Jag får efter 6 mån bara träffa dom varannan helg och nyligen även få ha dom över en natt. Jag får bara prata med dom på telefon en gång i veckan 30 min, 15 minuter per barn. Familjehemmet har blockerat mig på deras telefon och jag har inte varit välkommen i deras hem. Dom talar om för barnen att dom inte tycker om mig och även varför, vilket gör att barnen blir ledsen. Allt positivt som händer i mitt liv nu, är det jag själv som tagit itu med. Dom har velat att jag åker till ett behandlingshem istället för att hjälpa mig här hemma. Får soc verkligen hantera ett ärende på detta sätt? Vad kan jag mer kan jag göra? Har anmält till JO och IVO

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Utifrån den lilla information som finns blir det svårt att bedöma huruvida själva ärendet hanterats felaktigt eller inte. Det är socialnämnden som gör en bedömning av dessa frågor utifrån vad som är mest förenligt med barnens bästa (1 kap. 2 § Socialtjänstlagen). Det jag kan hjälpa dig med är vad du själv kan vidta för åtgärder, och vad socialtjänsten har för lagstadgat ansvar. Jag kommer utgå från att du är vårdnadshavare till barnen.

Vad har socialtjänsten för ansvar?

Socialtjänsten ska var 6 månad göra en bedömning om dina barn fortfarande behöver vårdas med stöd av Lagen om vård av unga (förkortas LVU). Det innebär att om dina barn omhändertagits med stöd av 2 § LVU ska socialtjänsten överväga om vård enligt lagen fortfarande behövs, och om det var med stöd av 3 § LVU pröva om vård enligt lagen fortfarande behövs (13 § LVU). Den sist nämnda mynnar ut i ett beslut, som du kan överklaga (41 § LVU). Det grundar sig i att barnen inte ska vårdas längre än vad som är nödvändigt (21 § LVU).

Det finns alltså en skyldighet för socialtjänsten att se till att barnen inte är ifrån dig längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till barnens bästa.

Vad kan du göra?

Utöver det kan du som vårdnadshavare, precis som du säger, när som helst göra en hemtagningsbegäran till socialtjänsten. Socialtjänsten har då ett utredningsansvar enligt 11 kap. 1 § Socialtjänstlagen. En sådan begäran kan mynna ut i att du antingen får hem barnen vilket innebär att dom inte längre är i behov av vård enligt lagen, eller ett beslut om att de ska stanna i familjehemmet. Ett beslut av socialtjänsten går att överklaga till förvaltningsrätten (41 § LVU). Du gör en hemtagningsbegäran till den handläggare på socialtjänsten du har haft kontakt med, och kan göra det när som helst och hur många gånger du vill.

Vidare har du gjort rätt i att anmäla till JO och IVO om du upplever att du blivit felaktigt behandlad eller om det finns brister samt missförhållanden hos socialtjänsten.

Sammanfattningsvis finns det 3 olika vägar att gå, som KAN mynna ut i ett beslut om att vården av dina barn ska upphöra:

Socialtjänsten prövar ärendet på eget initiativ
Socialtjänsten kan själva komma fram till att barnen inte längre är i behov av vård efter 6 månader, om det är förenligt med deras bästa att vården upphör och dom kan då flytta hem igen (13 § LVU).

Du gör en hemtagningsbegäran

Du gör en hemtagningsbegäran, och socialtjänsten kan då komma fram till att barnen inte är i behov av vård längre vilket resulterar i att barnen får flytta hem igen.

Förvaltningsrätten prövar ärendet

Socialtjänsten kan anse att barnen fortfarande är i behov av vård efter utredning baserad på hemtagningsbegäran eller 13 § LVU, vilket innebär att socialtjänsten har tagit ett beslut som då är överklagbart 41 § LVU. Det innebär att förvaltningsrätten prövar ärendet.

Hoppas du fick svar på din fråga, och lycka till med ditt ärende.

Sara HillRådgivare