Möjlighet att lämna bröstarvinge arvlös?

Jag är ånkling pappa mot vuxen son som brutit kontakter med mig tio år sedan år hotar ibland.

Hur skulle jag göra arvlös honom till min bostadsrätten och inredningen. mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har valt att ställa din fråga till Lawline.

Din fråga rör bestämmelserna i Ärvdabalken, vilken du hittar och kan läsa här.

Utgångspunkten vid en arvsfördelning är att barnen till den avlidne ärver all kvarlåtenskap (den avlidnes egendom). Kvarlåtenskapen ska då fördelas lika mellan barnen (se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1), och vad respektive barn ärver kallas för arvslott.

Förutsatt att det saknas ett testamente säger alltså lagen att barnen till den avlidne ska ärva all kvarlåtenskap. Om det å andra sidan finns ett testamente har barnen endast rätt till något som kallas för deras laglott. Barnens laglott är hälften av den arvslott som de har rätt till enligt lagen (se https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1). Detta utgör alltså 50 % av all kvarlåtenskap som sedan ska delas lika på antalet barn. Resterande 50 % kan du testamentera bort till vem/vad du vill.

När du upprättar ett testamente kan du skriva att viss specifik egendom ska tillfalla en viss person eller organisation, på så sätt kan du undvika att din son får del av just den egendomen, i det här fallet din bostadsrätt och inredning. Om värdet av detta emellertid överstiger 50 % av värdet på all kvarlåtenskap kan din son, om han agerar inom sex månader från det att han fick ta del av testamentet, påkalla jämkning av testamentet och då få ut sin laglott (se https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1) (se https://lagen.nu/1958:637#K7P3S3).

Det finns med andra ord, inget sätt för dig att göra din son helt arvlös. Han har som din son rätt till femtio procent av din kvarlåtenskap delat på antalet barn. Det du kan göra är att upprätta ett testamente där du testamenterar bort din egendom till någon annan och där du skriver att det är din yttersta vilja och att du önskar att han respekterar denna. På så sätt kan din son bli utan arv, men det förutsätter då att han respekterar din vilja och avstår från sin rätt till laglott.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Om det är något mer du undrar eller funderar över är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss på Lawline genom vårt frågeformulär.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare