Möjlighet att avtala bort besittningsrätt

Jag och min man äger en villa uppdelad i två lägenheter samt en stuga. VI bor i en lägenhet själva, och hyr ut den andra lägenheten samt stugan. Vi har nu köpt en till villa, dit vi kommer att flytta. Vi ska hyra ut samtliga lägenheter i första huset. Då vi inte längre ska bo i huset själva, behöver vi och kan vi skriva om de befintliga hyreskontrakten? Finns det något sätt att frångå att våra hyresgäster kan få besittningsrätt? I en framtid kanske vi vill hyra ut någon av lägenheterna till en familjemedlem.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring uthyrning av bostad regleras i 12 kapitlet i jordabalken. Av 12 kap. 1 § femte stycket stadgas att förbehåll som strider mot lagen är utan verkan mot hyresgästen. Detta innebär att man inte genom hyresavtalet kan avtala lagens innehåll om det inte är till fördel för hyresgästen. Detta innebär att det inte är möjligt att avtala bort en hyresgästs besittningsrätt utan denna kan bara förverkas i de fall som anges i 12 kap. 46 §. På grund av besittningsrätten är det inte möjligt att säga upp en hyresgäst för att man vill låta en familjemedlem hyra bostaden istället. Däremot är det möjligt att säga upp en hyresgäst för att man som ägare till bostaden själv vill flytta dit (jordabalken 12 kap. 46 § sjunde punkten). De redan befintliga avtalens giltighet påverkas inte av att ni flyttar från er lägenhet.

Jag hoppas ni fick svar på era frågor!

Lawline RådgivareRådgivare