Mögel i en hyreslägenhet

Hej! Jag och min mamma bor i en hyreslägenhet där vi precis upptäckt svart mögel. Hyresvärden har vetat om detta men inte informerat oss. Vi har behövt slänga kläder osv pga detta. Under tiden vi har bott här har vi varit sjuka ovanligt ofta och verkat fått försämrat immunförsvar, vi är även allergiska mot mögel.

Är det möjligt att få nån ersättning av hyresvärden för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i 12 kap. jordabalken (JB) och jag kommer att förklara vad som gäller vid fel och skador i en hyreslägenhet.

Vilka skyldigheter har hyresvärden vid uthyrning av en hyreslägenhet?

Hyresvärden är skyldig att tillhandahålla lägenheten i ett sådant skick att den är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (12 kap. 9 § JB). Det gäller både på tillträdesdagen och under hyrestiden. I fall något går sönder i lägenheten eller det uppstår ett annat problem är hyresvärden skyldig att fixa det. Hyresvärden har en underhållsplikt och det innebär att exempelvis tapetsering och ommålning ska ske med jämna tidsmellanrum (12 kap. 15 § JB).

Vad gäller om hyresvärden inte avhjälper felet?

Om hyresvärden underlåter att avhjälpa felet kan hyresgästen själv avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad, säga upp hyresavtalet, begära nedsättning av hyran, få skadestånd eller vända sig till hyresnämnden som kan meddela ett åtgärdsföreläggande (12 kap. 11 § JB).

Lägenheten som du bor i är angripen av mögel vilket innebär att lägenheten är i bristfälligt skick. Då finns det en möjlighet att exempelvis begära nedsättning av hyra. Om du och din mamma vill bo kvar i lägenheten är det lämpligt att problemet med mögel åtgärdas. Ni kan göra det själva och hyresvärden står för kostnaderna eller så kan ni vända er till hyresnämnden. Hyresnämnden kan meddela ett åtgärdsföreläggande förenat med vite. Det innebär att om hyresvärden inte fixar problemet med mögel inom en viss angiven tid blir hyresvärden tvungen att betala vite (en ekonomisk sanktion till staten). Ansökan till hyresnämnden är kostnadsfri. Mer information finner du här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare