Mobilförbud på högstadiet - Är det lagligt?

Hej. Jag går i högstadiet och min skola har nyligen inskaffat mobilförbud. Jag undrar därför vad jag kan göra med eleverna för att protestera/ta bort det. Kanske någon namninsamling då många elever är emot det? Tack så mycket på förhand.

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Eftersom frågan gäller högstadiet innebär det att skollagen (SkolL) är tillämplig. Skolan får ta en elevs mobil om mobilen är att anses som ett störande föremål under lektionstid (5 kap. 22 § SkolL). Din skola kan dessutom i sina ordningsregler ta med regler om mobilförbud som skolpersonalen kan tillämpa.

Vad kan ni elever göra?

Ni elever kan absolut uttrycka ert missnöje över mobilförbudet. Ett alternativ kan absolut vara en namninsamling, precis som du nämner i din fråga. Ett annat alternativ är att ta upp frågan i elevrådet så att de kan föra elevernas talan i frågan. Kom ihåg, man kan komma långt med sakliga och sansade samtal!

Stort lycka till och hoppas att du vänder dig till Lawline med fler juridiska funderingar!

Bästa hälsningar,

Sabrina CuranRådgivare