Mobilförbud på gymnasiet

Hej. Jag har en uppföljning på en fråga som besvarades 2022-10-17 gällande omhändertagande av mobiltelefoner vid undervisning i skolan. En gymnasieskola har i sina ordningsregler fört in att mobiltelefoner ska samlas in i början av lektionen. När jag ifrågasatte det beslutet så hävdade de att det var helt okej att göra så då beslutet är taget lokalt på en skolkonferens. Jag upplever att skolan sätter sig över både lagstiftning och lagstiftarens mening.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det var jag som svarade på den tidigare frågan och hoppas att detta svar förtydligar vad som gäller i gymnasiet.

Skollagens regler kring mobilförbud i gymnasiet

Den 1 augusti 2022 trädde ett antal nya regler kring mobilförbud i skolan ikraft. Dessa går att hitta i Skollag (hädanefter SkoL, 2010:800) 5 kap 4 a – e §§.

Enligt SkoL 5 kap 4 d § har en rektor, på bland annat en grundskola, rätt att besluta om att mobiltelefoner ska samlas in i skoldagens början. Denna paragraf gäller dock inte för gymnasieskolor. Resterande paragrafer i kapitlet är emellertid fortfarande relevanta.

Enligt SkoL 5 kap 4 b § har lärare och rektorer rätt att omhänderta mobiltelefoner för att förebygga störningar i undervisningen. Denna rätt får även uppdra åt någon annan att göra det vilket innebär att de även får be t.ex. en lärarassistent eller liknande att omhänderta mobilen. Några särskilda krav för vad som menas med förebygga störningar i undervisningen finns ej och det är läraren/rektorn som får avgöra om de anser att mobiltelefonerna stör undervisningen. De får även omhänderta mobiltelefoner för att förebygga kränkande fotografering/filmning.

Enligt SkoL 5 kap 4 c § 1 stycket 1 punkten har måste den som omhändertagit mobiltelefonerna återlämna mobiltelefonen i samband med avslutandet av undervisningstillfället.

Hur detta tillämpas i ditt fall

Jämfört med grundskolan får mobiltelefoner endast samlas in vid undervisningstillfällen och måste sedan lämnas tillbaka vid slutet av undervisningstillfället. Att lärare samlar in mobiltelefoner vid undervisningen är alltså inte i sig i strid med lagstiftningen. Beslutet du berättar om verkar dock något mer oklart. Om det är ett beslut som tagits i samförstånd lärarna emellan för att motverka störning i undervisningen bör det inte vara något som strider mot lagstiftningen. Beslutet innebär dock inte att t.ex. en lärarassistent kan vid varje undervisningstillfälle omhänderta mobilen. Istället får en lärare eller rektor ge assistenten befogenhet att omhänderta mobiltelefonerna genom ett enskilt beslut till den personen.

Slutsats

Det har inte skett något direkt felaktigt på skolan du berättar om. Beslutet att man alltid ska omhänderta elevernas mobiltelefoner strider inte mot lagen. Det är inte särskilt tydligt om faktiskt lagen ger rektorn möjligheten att ta den typen av beslut men utifrån att syftet med lagstiftningen är att se till att störningar förhindras i undervisningen verkar det inte heller strida mot detta.

Om du anser att själva beslutet är felaktigt på grund av att det tagits på en sån allmän nivå kan du kontakt Skolverket för att rapportera det som ett missförhållande på denna sida: https://www.skolverket.se/om-oss/kontakta-oss

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare