Mobiler i skolan

Hej, min dotter 14 år går på en skola där man numera kräver att eleverna lämnar sin telefon i skåpet under lektionerna.

Tidigare fick eleverna lämna sina mobiler i en låda men då ett mindre antal elever installerade appar som ändå störde så har man nu nya regler.

Kan skolan kräva att eleverna lämnar sina telefoner i ett skåp?

Förstår att skolan kan beslagta tfn om någon stör men kan de även beslagta dem i förebyggande syfte eller för att en elev inte följer den nya regeln att tfn skall läggas i skåpet?

Mvh/

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Relevanta lagrum för din fråga återfinns i skollagen. I 5 kap. 3 § skollagen (HÄR) anges att utbildningen ska utformas så att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av bland annat studiero. I samma kapitel 5 § (HÄR) stadgas att ordningsregler ska finnas för varje skolenhet samt att dessa ska utarbetas under medverkan av eleverna. I andra stycket, samma paragraf, anges dock att det är rektorn som slutligen beslutar om ordningsreglerna. Dessa paragrafer talar alltså för att varje skolenhet ska omfattas av studiero och att ordningsregler kan vara ett sätt att nå dit. Det är med andra ord mycket möjligt att kräva att eleverna lämnar telefonerna i skåpet under lektionerna om dessa kan antas störa studieron alternativt omhänderta telefonerna i förebyggande syfte. Detta alltså om det finns stöd i skolans ordningsregler för sådana åtgärder.

Hoppas du fick svar på din fråga

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare