FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 13/04/2016

Mobbning på arbetsplatsen kan utgöra fog för anmälan

Jag har på min arbetsplats blivit utsatt för mobbing. En av de högsta cheferna har förutom direkt mobbing till mig, försökt baktala mig inför mina chefer. Han har sagt att jag missköter mitt arbete på olika sätt och har även antytt att jag har betett mig otrevligt mot annan personal. Inget av det är sant och mina chefer står bakom mig men jag vet inte vem mer han säger detta till, eller hur det kan påverka miTT framtida yrkesliv. Är detta fog för en polisanmälan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är i regel chefer och arbetsgivare som systematiskt ska bedriva arbetsmiljöarbete för att förebygga att mobbning eller kränkande särbehalding sker.

I ditt fall så har du ju blivit utsatt för mobbning av en av dessa personer. Du bör därför vända dig till din arbetsplats skyddsombud med detta som då kan hjälpa dig att göra en anmälan. Du kan annars vända dig till det fackförbund som organiserar arbetstagarna på arbetsplatsen.

Jag skulle vilja påstå att detta kan utgöra fog för en anmälan men sedan är det ju upp till Arbetsmiljöverketet att ta ställning i frågan. Men mitt råd till dig är att du antingen börjar med att konfrontera den som mobbar dig. Om det inte hjälper eller om du inte känner att du orkar eller vill göra det så vänder du dig till din arbetsplats skyddsombud. Om du inte vet vem detta är så försök ta reda på det. Annars kan du som sagt även vända dig till arbetstagarnas fackförbund.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare