FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/09/2019

Mitt ex vill varken köpa eller sälja vårt fritidshus

Hur gör jag när mitt ex inte vill sälja sin del till någon eller mig och heller inte köpa sin del i den gemensamma fritidsbostaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Om du och ditt ex inte kan komma överens om att sälja fritidshuset kan du ansöka hos tingsrätten om tvångsförsäljning (6 § lag om samäganderätt). Huset säljs i så fall på offentlig auktion som ni gemensamt får bekosta. Ofta är det dyrare att sälja hus på offentlig auktion än på vanligt vis, så i första hand kan du nämna möjligheten med tvångsförsäljning i försök att förhandla om en försäljning.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare