FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/04/2021

Mitt barn hjälper inte till i hemmet - vad kan jag göra?

Hej min dotter är 20 år jobbar 100 % vägrar betala ngt hemma eller hjälpa med hemsyslor. Hon även förväntar sig att maten ska vara färdig när hon kommer hem + att alla hygien artiklar ska köpas av mig. Hon respekterar mig 0, kommer och går som hon vill. Vad gör jag ? Kan jag kräva på ngt lagligt sett att hon betalar åtminstone hemma. Inte för att man inte klarar sig ekonomisk utan för att kunna lära henne att allting är inte bara grattis.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som förälder har man en underhållsskyldighet (7 kap. 1 § föräldrabalken). Detta innebär att en förälder, utifrån barnets behov och förälderns ekonomiska förmåga, ska finansiera barnets underhåll. Föräldrarna har en underhållsskyldighet fram till att barnet fyller 18 år (7 kap. 1 § 2 st. föräldrabalken). Skyldigheten för underhåll kan dock förlängas om det skulle vara så att barnet går i gymnasiet eller grundskola, även efter att barnet fyllt 18 år. Underhållsskyldigheten faller alltid bort när barnet fyller 21 år.

Eftersom du skriver att din dotter arbetar så omfattas ni inte av den förlängda underhållsskyldigheten. Med andra ord så har du som förälder inte längre en skyldighet att sörja för din dotters underhåll. Det är inte närmare reglerat i lag hur man ska fördela kostnaderna i hemmet, det råder avtalsfrihet för er båda. Ni kan således själva komma överens om en eventuell hyra som ska utgå.

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att återkomma till oss.

Med vänliga hälsningar

Felicia HauzenbergerRådgivare