FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/10/2018

Misstänkt för brott?

Hej! I lördags skulle jag gå på en klubb med min bror och några polare. Innan vi gick hemifrån lyckades jag få med mig mitt och hans leg. När vi kommer till klubben så kommer min bror in och alla andra, min bror hade tydligen tagit sitt andra leg han har 2st. Att tillägga va att jag va ganska full men kommer ihåg allt. När jag kmr fram så tar jag fel leg så sträcker fram min brors, direkt ser vakten att det inte är jag men jag fattar aldrig att jag tagit fel leg, så när vakten frågar om det här verkligen är jag så svarar jag ja. Då tar vakten mig åt sidan och ringer polisen, efter jag inser att han ringt polisen så börjar jag känna i mina fickor och hittar då mitt leg, så nu äntligen så fattade jag varför det blev så här. Så försöker säga detta till vakten men han lyssnar inte. Sen berättar jag samma för poliserna som kommer sen men dom säger iallafall en gång att jag är misstänkt för missbruk av urkund. Så jag fick åka med till polisstation där jag fick sova i fyllecell i 2-3 h. Fattar inte ens varför jag fick sova där va inte så full så jag inte kunde ta hand om mig själv, satt typ och skakade bara för fick sån adrenalin när jag fick reda på att jag var misstänkt för nåt brott. Sen kl 05 på morgonen släpps av utan att nån polis nämner nåt om misstänkt eller nåt. Dom frågade om jag visste vad jag gjorde här så sa "jag tog fel leg igår på krogen" polisen svarar då "nej, du är här för du va för berusad".

Efter det har jag inte hört något från polisen. Kan jag bli dömd??!!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att polisen, i det här fallet, misstänkt dig för brott är möjligt, även om det verkar vara ett olyckligt missförstånd. Att bli placerad i en fyllecell över natten utesluter alltså inte att du kan vara misstänkt för brottet, och att anledningen till att den polisen du pratade med inte kunde uttala sig om det, kan ha varit för att den polisen inte hade koll på det som hände dagen innan. Men för att bli dömd för ett brott måste det först väckas åtal, och det gör endast åklagaren om det i åklagarens anseende finns tillräckliga bevis för en fällande dom. I bevisningen för brottet missbruk av urkund måste alla rekvisit i 15 kap. 12 § brottsbalken (1962:700) vara uppfyllda och det ska även ha förelegat ett uppsåt vid gärningstillfället, enligt 1 kap. 2 § BrB. Med detta menas att du måste avsiktligt ha tagit fram din brors legitimation istället för din egen.

Men en förundersökning måste göras först och om det inte finns tillräckliga bevis brister hela utredningen redan där och förundersökningen läggs ned. Under förundersökningen ska den misstänkte kallas till förhör där man redogör vad som har hänt, och eftersom du inte menade att ta fram fel legitimation och att du hade det rätta i fickan bör i min åsikt vara tillräckligt för att du inte ska dömas för brott. Sedan kan se på det potentiella motivet för en sådan gärning: vad skulle du få ut av att använda fel legitimation för att komma in på en nattklubb när du ändå skulle kunna komma in med din egen legitimation?

Så med det sagt vill jag säga att jag hoppas att polisen inser att det här är ett missförstånd om de inte redan slutat se dig som en misstänkt för ett brott som du inte har begått med uppsåt. Försök att inte oroa dig!

Med vänliga hälsningar,

Makda TesfamariamRådgivare