FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/04/2019

Misstänker att jag utsatts för brott, vad gör jag nu?

Jag upptäckte av en ren slump att jag verkar sitta som suppleant i en företagsstyrelse. Detta har skett helt utan min vetskap. När jag kollade med Bolagsverket sade dem att de postade till mig när det anmäldes att jag gick med i styrelsen för ca ett år sen men jag fick aldrig något brev och visste ingenting. Jag känner inte heller de andra personer som sitter i styrelsen. Misstänker att jag har blivit föremål för brott. Urkundsförkalskning kanske? Vad kan jag göra nu?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Det är svårt att säga om du utsatts för brott och vilket i så fall, det låter väldigt märkligt att det bara skulle vara ett misstag att du hamnat där. Det skulle kunna handla om någon form av identitetskapning där någon utger sig för att vara du.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med "styrelsen" och ifrågasätter detta, så det inte bara skett en felregistrering av något slag. Ordförande för styrelsen bör kunna förklara varför du står med som suppleant för deras styrelse.

Misstänker du sedan att du kan ha blivit utsatt för brott ska du genast anmäla det till polisen, de hjälper dig med vilket brott det kan handla om i så fall genom att undersöka vad som hänt på vägen. Du anmäler brott genom att besöka en polisstation nära dig eller ringa 11414 där de kan ta upp din anmälan och hjälpa dig med vad det kan vara för brott utifrån vad som kommer fram från styrelsens förklaring.

Lycka till

Jennie NilssonRådgivare