Misstanke om upprepad stöld från arbetsplatsen och påföljd

Hej! Vilka bevis skulle krävas för att döma en person för stöld från arbetsplatsen? Värdet skulle som max uppnå 1000 sek. Vad hade man kunnat spekulera i för påföljd? Aktuell anställd har för fyra år sedan dömts för en annan stöld från butik där påföljden blev villkorlig dom och 1500 kr i böter. Efter lite sökningar på nätet verkar det inte alltid som att företaget polisanmäler stöld utan endast avskedar personen. Vad är ett rimligt antagande angående den biten?

Värt att tillägga är att kassaräkning följs upp varje dag och att det vissa dagar finns för mycket pengar, andra gånger finns det för lite. Det totala värdet av 1000 kr är utspridet på två månader och bör ej väcka uppmärksamhet då det är vanligt att någon hundralapp eller två saknas. Det är vanligt att mellan 500-2500 kr har saknats totalt per månad men ingen misstanke om stöld har väckts. En annan enhet i företaget misstänkte att någon i personalen stal men valde varken att polisanmäla eller avskeda någon då de inte ville väcka uppmärksamhet från allmänheten. Istället valde de att bli kontantfria och då slutade problemet. Så med andra ord finns det stor möjlighet att den aktuella händelsen inte väcker uppmärksamhet överhuvudtaget.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din första fråga, dvs. vilka bevis som krävs för att en person ska dömas för stöld från arbetsplatsen så är det inget man kan svara på säkert. I Sverige råder fri bevisföring och fri bevisprövning vilket innebär att man kan lägga fram vilka bevis som helst och domstolen ska värdera bevisningen i varje enskilt fall. Det innebär alltså att i vissa fall räcker det med endast muntlig bevisning och i andra fall krävs t.ex. teknisk bevisning.

Brott och påföljd
Angående vilken påföljd det blir så är frågan om det rör sig om stöld eller ringa stöld enligt 8 kap 1-2 § Brottsbalken (BrB). Om jag har förstått din fråga så har personen stulit för ca 1000 kr vilket brukar utgöra gränsen mellan stöld och ringa stöld. Vilken av brotten domstolen väljer att döma för är svårt att svara på då jag inte har alla omständigheter. Eftersom det dock rör sig om ett så lågt belopp som stulits så tror jag inte det blir någon större skillnad på vilken påföljd det blir. Vilken påföljd det blir fråga om är troligtvis något liknande som i det förra fallet, eventuellt något högre bot p.g.a. upprepad brottslighet som kan vägas in när man bedömer antingen längd på straffet enligt 29 kap 4 § BrB eller vilken typ av påföljd det blir fråga om enligt 30 kap 4 § andra stycket BrB. Jag har inte alla omständigheter i detta fall men det är högst troligt att det blir fråga om villkorlig dom och dagsböter igen om exempelvis inga försvårande omständigheter enligt 29 kap. 2 § BrB finns.

Polianmälan eller avskedande
Huruvida företaget polisanmäler eller avskedar personen är helt upp till företaget och inget jag kan besvara säkert men det borde vara mer troligt att företaget väljer att avskeda personen i fall då personen har erkänt. Om personen inte erkänner blir det troligtvis en polisanmälan eftersom man inte kan avskeda en anställd om den inte grovt åsidosatt sina ålägganden mot arbetsgivaren enligt 18 § lagen om anställningsskydd. Stöld kan absolut vara att man åsidosatt sina ålägganden men då krävs samtidigt att man kan bevisa att just den anställde stal och inte bara att något har stulits.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare