FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/06/2018

Minskning av giftorättsgods genom gåva

Hej! Min man slängde ut mig den 1 maj!

Vi har flera sparkonton ihop som bi sparat, men han öppnade ett eget för att kunna överraska mig med saker , men nu när vi skall dela detta har han gett 1 av våra barn 28000 utan min vetskap, är han skyldig mig att ge tillbaka hälften eftersom jag inte godtagit detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer vi att gå in och titta i äktenskapsbalken (ÄktB).

Eftersom du inte skriver någonting i din fråga om att du och din man har upprättat något äktenskapsförord där ni bestämt att viss egendom ska vara enskild egendom, så utgår jag från att all er egendom är giftorättsgods, vilken ska delas lika mellan er vid en bodelning, (10 kap. 1 § ÄktB och 11 kap. 3 § ÄktB).

Eftersom din man, utan din vetskap och därmed också utan ditt samtycke minskat sitt giftorättsgods genom en gåva på 28 000 kr så ska detta eventuellt beaktas vid bodelningen. För att det ska beaktas krävs det att två förutsättningar är uppfyllda.

1. Först och främst så måste gåvan på 28 000 kr ha lämnats inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcks, alltså från det att skilsmässopappren kommer in till tingsrätten.

2. Dessutom så måste gåvan utgöra minst 10 % av din mans nettogiftorättsgods. Nettogiftorättsgods innebär det sammanlagda giftorättsgodset med skulderna avräknade.

Är dessa två förutsättningar uppfyllda så ska din mans giftorättsgods vid bodelningen beräknas som om han aldrig givit gåvan till ert barn och de 28 000 kronorna ska alltså ingå, vilket i praktiken innebär att du genom bodelningen får hälften av de 28 000 kronorna, (11 kap. 4 § ÄktB).

Skulle ytterligare problem uppkomma angående er äktenskapsskillnad eller bodelning är du välkommen att kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Alma LövgrenRådgivare