Minna grannar stör mig, vad ska jag göra?

Jag har i ett och ett halvt års tid blivit störd av mina grannar. Det har kastats in sopor på tomten, sten har kastats på rutorna och min sovrumsvägg har använts som bollplank, och vid ett tillfälle hade någon smetat ut avföring på mitt plank. Jag har sagt till vederbörande, som oftast varit barn, som då hämtat sina föräldrar med falska anklagelser mot mig, vilket vid två tillfällen lett till att jag blivit hotad. Jag har försökt föra en dialog med föräldrarna, men de bara skriker åt mig och sen försvinner de iväg.

Jag har pratat med min hyresvärd, men de hänvisar till polisen. Polisen hänvisar tillbaka till hyresvärden. Securitas rycker inte ut när jag ringer om de nattliga störningarna. Det kan vara allt från bilar som tutar utanför mitt sovrum till folk som springer runt och skriker. Även hög musik förekommer, där jag känner vibrationerna trots att det spelas i ett annat hus. Jag har även fått post stulen och min bil vandaliserad.

Detta, ihop med oundviklig stress på jobbet, har lett till att jag är på väg att gå in i väggen, vilket jag har intyg på. Vad har jag för rättigheter som hyresgäst? Kan jag kräva medling, alternativt en annan bostad? Finns det andra lösningar man kan tillgå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga berör hyra kommer jag att använda mig av 12 kapitlet jordabalken (JB).

När en hyresgäst använder en lägenhet ska denne se till att grannarna inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller som kan försämra deras bostadsmiljö (12 kapitlet 25 § 1 stycket JB). I erat fall är det klart att ni blivit utsatta för detta.

Enligt lagens mening är hyresvärden skyldig att ge hyresgästen en tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör och dessutom underrätta socialnämnden i eran kommun (12 kapitlet 25 § 2 stycket JB), något som din hyresvärd inte har gjort. Om störningarna skulle upprepa sig efter tillsägelsen har hyresvärden rätt att säga upp avtalet (12 kap. 42 § 1 stycket 6 punkten JB).

Jag rekommenderar dig att diskutera detta med din hyresvärd och meddela att de är skyldiga att underrätta din granne om störningarna. Om det är så att din hyresvärd inte skulle göra det rekommenderar jag dig att vända dig till hyresnämnden som agerar som medlare i tvister som rör hyra.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare