Minimikraven på förråd i hyresrätt

Hej! Jag har läst att man har rätt till ett förråd. Vi har en etta på 40 kvm. Vi har en klädkammare som är 5 kvm o där anser hyresvärden,att vi ska förvara,bland våra kläder, bildäck osv. Är det så som de säger, el har vi rätt till ett förråd.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med frågan!

Bestämmelser om hyresrätter finns i 12 kap. jordabalken, även kallad hyreslagen (12 kap. 1 § JB). Du har rätt till ett förrådsutrymme i lägenheten (12 kap. 18 a § sjunde stycket, första punkten JB). Hyresvärden får välja att kombinera klädkammare med förråd.

Storleken på förrådet beror på lägenheten. För nya bostadshus beräknas storleken av förrådsutrymmet ut efter hur många som kan tänkas bo i lägenheten, med 1 kvm per person. För en lägenhet på 40 kvm är alltså 5 kvm större än minimikravet. För äldre bostadshus gäller byggreglerna som gällde när huset i fråga byggdes.

Det är alltså svårt att ge ett exakt svar utan att veta när er lägenhet byggdes. Troligtvis når dock ert förråd upp till minimikraven.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga!

Tim AxellRådgivare