Minderårig har förstört butiksfönster, vad gäller?

Jag och några kompisar vid 13 års åldern var påväg till vår local ica och då tycker vi att det skulle vara kul att busknacka men då kasta en person en snöboll som krossa fönstret helt, vi sprang såklart av att vi vart rädda. Vilket brott räknas det här som?

Vi sa till ägarna nästa dag att det var vi.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder till till oss på Lawline med din fråga!

Vilket brott?

Att kasta en snöboll på ett fönster kan räknas som skadegörelse (12 kap. 1 § brottsbalken). För att det ska räknas som skadegörelse krävs det att någon, i detta fallet personen som kastade snöbollen, har skadat någon annans egendom, i detta fallet butikens fönster. De olika kraven är därför uppfyllda för att skadegörelse ska bli aktuellt.

Vad händer när personen är under 15?

I Sverige blir man straffmyndig när man fyller 15 år. Varken du eller dina vänner verkar ha fyllt 15 vilket innebär att ni inte kan dömas till straff (1 kap. 6 § brottsbalken).

Vad kommer hända?

Att ni inte kan dömas till ett straff innebär inte att ni kommer att komma undan. Det är möjligt att butiken vill ha pengar för att kunna reparera skadan som ni har gjort. Utgångspunkten är att den som har orsakat en skada ska ersätta den (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Det kan vara så att ni inte kommer behöva betala hela beloppet eftersom ni inte har fyllt 18 (2 kap. 4 § skadeståndslagen). Eftersom ni räknas som barn enligt lagen så kommer era föräldrar att behöva betala skadeståndet (3 kap. 5 § första stycket 1p. skadeståndslagen).

Sammanfattningsvis

Att kasta en snöboll på en ruta så den går sönder räknas som brottet skadegörelse. Ni är minderåriga och kan inte dömas till straff, men det är möjligt att butiken vill ha skadestånd.

Jag hoppas att detta har svarat på din fråga. Se nu till att hålla er borta från att göra liknande och begå brott. Det blir inte bra för någon i slutändan.

Vänligen,

Madelen HenrikssonRådgivare