Mina grannar är störande, vad ska jag göra?

Hej!

Jag bor i en bostadsrätt och mina grannar ovanför har nyligen bytt ut sitt golv till stengolv i hela lägenheten. Detta har resulterat i att jag hör det minsta lila som sker i lägenheten. Tappar grannarna ovanför en nål ledder det till ett högt oväsen. Detta sker mestadels efter klockan 5 och forsätter hela kvällen! Jag har gått till min bostadsrätts kontor och klagat men inget har ändrats, oväsendet är så pass högt att jag ibland får huvudvärk. Hur kan jag lösa detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Bostadsrättsföreningens skyldighet att undersöka störningen

En bostadsrättsinnehavare är skyldig att se till att grannarna inte utsätts för skadliga störningar eller sådana störningar som skäligen inte bör tålas (7 kap. 9 § första stycket bostadsrättslag). Bostadsrättsföreningen är därmed skyldig att undersöka ditt klagomål för att avgöra om störningen är en sådan onormal störning som avses i ovanstående paragraf.

Vad du bör göra nu

Du bör kontakta din bostadsrättsförening ännu en gång angående de störningen du upplever med grannarna. Om det mot förmodan inte skulle hjälpa så rekommenderar jag att du tar saken i egna händer och kontaktar hyresnämnden vars funktion är att medla i bl.a. bostadsrättstvister och fatta beslut i dessa.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om du har några fler frågor eller funderingar är du välkommen åter.

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare