Min son har skrivit på hyreskontrakt med nu vill den gamla hyresgästen inte flytta - vad gäller?

Min son har fått och skrivit kontrakt på en lägenhet i annan kommun. Häromdagen ringde hyresvärden och sa att den nu nuvarande hyresgästen, som sagt upp lägenheten, nu inte VILL flytta!

Min son har ju gjort flyttanmälan, beställt möbler till den nya adressen, skrivit elavtal etc.

Han lämnar sin nuvarande lägenhet inom några dagar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din son har ingått i ett avtal om att hyra lägenheten är denna gällande (1 kap. 1 § avtalslagen). Om ni dessutom har ett skriftligt avtal blir det desto lättare att bevisa att ett giltigt avtal kommit till stånd. Hyresvärden och hyresgästen har alltså inte någon möjlighet att backa ur vid det här laget.

Mitt råd är att ta kontakt med hyresgästföreningen för att få råd i den uppkomna tvisten.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare