FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/10/2020

Min särbo har gått bort. Han sa att jag skulle få försäkringsersättning, hur vet jag om han hade en försäkring?

Min särbo dog för 2 månader sedan han sa till mig att när jag dör får du summan kommer jag inte i håg ville inte lyssna på det nu undrar jag om han hade en försäkring hur får jag veta det ? Tacksam för svar .

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom kortfattat vad som gäller om man har en försäkring och avlider, samt ge råd om vad du kan göra nu.

Vad gäller om man har en individuell personförsäkring (exempelvis livförsäkring) och avlider?

Jag misstänker att din särbo hade en individuell personförsäkring, och därför tillämpas 10-16 kap Försäkringsavtalslagen (här). Försäkringsbolag är skyldiga att kontrollera om en försäkringstagare som hade försäkring hos dem har avlidit och dödsfallet utgör försäkringsfall. Försäkringsbolaget ska då kontakta dödsboet och eventuella förmånstagare, se 10 kap 7 § 2 st Försäkringsavtalslag (här).

En försäkringstagare som har personförsäkring har rätt att förfoga över försäkringen genom förmånstagarförordnande, se 14 kap 1 § Försäkringsavtalslag (här). Det innebär att om man har t.ex. en livförsäkring ska det betalas ut ett belopp när man avlider, och genom ett förmånstagarförordnande kan försäkringstagaren välja vem beloppet från försäkringen ska gå till.

Om din särbo hade en livförsäkring är det alltså möjligt att han kan ha gjort ett förmånstagarförordnande till förmån för dig.

Vad du kan göra nu

Försäkringsbolag ska aktivt kolla om någon försäkringstagare som hade exempelvis livförsäkring hos dem har avlidit. Om du känner till vilket försäkringsbolag din särbo hade försäkring hos kan du kontakta dem.

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare