Min sambo vill slänga ut mig

Jag och mina sambo flyttade gemensamt till vår nuvarande hyresrätt,dock står bara han på kontraktet. Läget är ganska akut då han vill slänga ut mig på en gång och är på väg att ställa alla mina saker på gatan utanför. Har jag rätt att bo kvar tills jag hittar något eget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Du har rätt till en regelrätt uppsägning

Jordabalkens regler blir tillämpliga när du bor som sambo i en lägenhet, så det är samma regler som om du hade varit inneboende hos din sambo. Hyresavtal som gäller för obestämd tid ska sägas upp för att upphöra att gälla (12 kap 3 § Jordabalk), och du har rätt att bli uppsagd tre månader innan du måste flytta (12 kap 4 § punkt 1 Jordabalk). Uppsägningen ska vara skriftlig (12 kap 8 § Jordabalk). Du har alltså rätt att bo kvar tills dess att du blivit regelrätt uppsagd.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare